Lean 6-Sigma för Offentlig Innovation, Utveckling och Export
I mitt arbete med Lean 6-Sigma för många offentliga organisationer, inom kommun och landsting, har jag upplevt ett främlingskap för och svårighet i att integrera så tunga program som Six Sigma och Lean Production i organisationens budgetsnåla vardag och den politiskt starkt betonade beslutsprocessen. Organisationernas tydliga brist på uttalade utvecklingsresurser som andel av årsomsättningen har jag iakttagit som en starkt bidragande faktor till de organisatoriskt svaga utvecklingsbesluten. Dessutom måste man acceptera att alla program som överförs från en kapitalstark utvecklingsorienterad industri ses med skepsis hos dessa utvecklingssvaga offentliga miljöer. I offentlig miljö finns helt enkelt inte tillräckligt med extra pengar till parallella 6-Sigma eller Lean -utvecklingsresurser. Dessa metoder bör framöver bli etablerade och bilda ett utbrett arbetssätt i det offentliga ledarskapets vardag. Då modellen endast belastar den anställda personalens innovativa hjärnkapacitet – dvs. ingen nämnvärd extra inhyrd personal – hålls de löpande lönekostnaderna under kontroll medan medarbetarna växer i sin innovativa förmåga. Den egna personalen prioriterar naturligt arbetsbesparande innovationer när produktivitetskravet från linjen är uttalat med en egen innovations- och utvecklingsfunktion som stöd. En naturlig del i arbetsbesparingen utgör personalstyrda IT-rutiner som minskar slöseri av långsamma gammaldags arbetsmoment i jobbet (Lean) och ger utrymme för hög noggrannhet och precision i arbetsrutinerna (6-Sigma).