Du anv?nder en f?r?ldrad webbl?sare, hemsidan kan d?rmed se lite konstig ut. Uppdatera din webbl?sare f?r en b?ttre upplevelse.

International Examples of Lean in Healthcare

Elaine Mead, Cameron Stark, Maimie Thompson m fl.

Recension av Aslak Iversen.

Utgiven 2023

ISBN 9781032398464

Språk

Engelska

Innehåll

Som chef inom vården har jag ibland fått upplevelsen att medarbetare misstänker en konflikt mellan lean som strukturerad, produktivitetsorienterad kunskap och den humanistiska behandlaretik som finns hos den enskilda behandlaren. Man kan ibland ana en oro för att vård enligt Lean skulle kunna bli en sorts fabrik, där hänsynen till människans individuella karaktär, behandlarnas kunskaper och det mänskliga mötet mellan patient och professionell, hamnar i bakgrunden. Även ganska ytliga kunskaper inom Lean räcker för att lugna på denna punkt: Respekten för människan är alltid den självklara utgångspunkten. Men det kan ändå vara svårt för chefer inom vården att upprätta en arbetsgemenskap centrerad kring den typ av agenda som lean står för, som placerar utveckling av system och flöden i fokus. Övertygelsen om att det går att göra en verksamhet väldigt mycket bättre, ofta även utan att tillföra resurser, är inte alltid självklart närvarande. Det kan uppstå tvivel på det rimliga i att överhuvudtaget driva av en Lean-agenda. Då behövs motvikt mot tvivlet: Bäst är ett utbyte med andra som kan visa att det går att nå framsteg, som kan dela med sig av egna erfarenheter, som kan inspirera och ge nya perspektiv och lärdomar.

Bakom antologin International examples of Lean in Healthcare står totalt ett trettiotal författare som alla har lång praktisk erfarenhet av utvecklingsarbete inom vården, från olika länder och från olika delar av vård- och omsorg.  Spännvidden i de tretton kapitlen är stor och omfattar bland annat äldreomsorg, psykiatri, verksamhet för patienter med intellektuella funktionshinder och sjukhus. Bredden kan synliggöras med två exempel: I kapitlet om implementering av Lean vid Islands universitetssjukhus Landspítali får vi följa närmre ett decennium av utvecklingsarbete. Starten var ett styrelsebeslut år 2012 att införa Lean som modell för kvalitetsförbättring. Som bakgrund till beslutet fanns uppgiften att bara 5% av cheferna var nöjda med det sätt som sjukhuset ditintills hanterat sitt förbättringsarbete och en allmän upplevelse att kvalitetsförbättringar inte blev beständiga. Beskrivningen av arbetet som följde på beslutet, omspänner på ett realistiskt sätt både framgångar, bakslag och resultat. Förbättringsworkshops, kommunikationskampanjer till allmänhet, Kaizen, daglig styrning, träning av medarbetare i Leanmetodik har varit viktiga byggstenar. Resultaten visar sig i form av ökad kvalitet, minskade väntetider och bättre patientsäkerhet.

För mig, som själv är verksam inom psykiatri sedan lång tid, väcker kapitlet från Region Hovedstadens Psykiatri i København ett särskilt intresse. Författarna inleder med en retorisk fråga om Lean inom psykiatri alls är möjligt: Det vanligaste sättet att börja med Lean, är ju att ta sig an en högt strukturerad del av vården med förutsägbara flöden. Psykiatri, med sina ofta individualiserade behandlingsplaner och patienter vars beteende och sjukdomsförlopp kan vara svåra att förutsäga, passar inte den beskrivningen. Författarna förankrar dock relevansen i Lean inom psykiatri på ett effektivt sätt: I synnerhet de mest akut sjuka patienterna, vars inre värld ofta befinner sig i kaos, behöver ha välplanerade och strukturerade dagar för att motverka det kaos de upplever i sin sjukdom. Inre kaos får inte mötas av en kaotisk behandling. Resultaten av arbetet omfattar mer än en halvering av tvångsvård, en kraftfull minskning av väntetider och tydligt förbättrade flöden.

Boken får tyngd och relevans av att kapitlen återspeglar och bottnar i författarnas egna praktiska erfarenhet av långsiktigt och framgångsrikt utvecklingsarbete. Alla kapitel avslutas på samma sätt, med ett kort stycke om slutsatser, följt av en sammanfattande punktlista med Learning Points – lärdomar. Lärdomarna är genomtänkta, välgrundade och hjälpsamma. Flera författare lyfter fram att ledningens stöd har haft avgörande betydelse för att få en hållbar och varaktig integration av Lean. Den iakttagelsen borde stärka chefer inom vården som redan arbetar ut ifrån Lean, eller som överväger att dra starta upp ett arbete. Boken synliggör att Lean inom vården inte handlar om något linjärt och snabbt införande av verktyg och tekniker. En systematisk, långsiktigt, bred och ambitiös ansats kan däremot ge kraftfulla resultat – även i form av en mer humanistisk vård.

Målgrupp

Alla som är verksamma inom vård och omsorg borde läsa boken, men chefer och verksamhetsutvecklare kommer att ha störst utbyte.

Användningsområde

Boken har ett mycket värdefullt praktiskt anslag. De detaljerade och trovärdiga, praktiskt underbyggda beskrivningarna av utvecklingsarbete inom skilda verksamheter, kommer bidra till att stärka läsarens motivation och tilltro till att ett utvecklingsarbete enligt lean inom vården är både genomförbart och mycket viktigt. Författarna är generösa med att dela med sig av erfarenheter och lärdomar, vilket kommer att vara till praktisk hjälp för läsaren, att kunna lägga upp det egna utvecklingsarbetet på ett bra sätt.

Vad tycker du?

Delta i diskussion på LinkedIn!

Lean Forum

Lean Forum är en ideell förening med uppgift att vara samhällets ledande inspiratör och informatör för att maximera värde och att minimera slöseri. Varje år uppmärksammar vi föredömen inom lean genom att dela ut Svenska Leanpriset.