Du anv?nder en f?r?ldrad webbl?sare, hemsidan kan d?rmed se lite konstig ut. Uppdatera din webbl?sare f?r en b?ttre upplevelse.
Programpunkt

Mathem – transformationen till lönsamhet


Besöket kommer att belysa och understryka de avgörande faktorerna i Mathems transformation till att bli ett lönsamt logistikföretag inom segmentet hemleverans av dagligvaror. Det uppsatta målet innebär att Mathem skulle bli det första företaget i Sverige att uppnå detta, och det andra i Europa – tätt efter sitt sammanslagna systerbolag Oda.

Besöket kommer att ge en heltäckande bild av effektivitet, kvalitet och kundnöjdhet, samtidigt som det lyfter fram de utmaningar som mötts under denna omvandlingsresa. Mathem delar med sig av värdefulla insikter kring de strategiska beslut som implementerats inom företagets logistik, teknik och övergripande strategi. Under en treårsperiod har Mathem implementerat, avvecklat och åter implementerat en ny automationslösning som en del av sin logistiklösning – en förutsättning för att nå hög effektivitet och samtidigt bibehålla en högkvalitativ tjänst.

Automationslösningen kompletteras av ett skräddarsytt, egenutvecklat lagerhanteringssystem – Alma – som är särskilt anpassat för att optimera den automatiserade driften och möta de specifika krav som ställs vid hantering av dagligvaror. Tillsammans utgör automationen och Alma en beprövad modell för lönsamhet, vilket visats av Oda, och har gjort det möjligt för Mathem att mer än fördubbla sin operationella effektivitet på bara sex månader.

Utöver de logistik- och teknikorienterade aspekterna har betydande insatser gjorts för att skapa en öppen och transparent organisationskultur – en där medarbetare motiveras och uppmuntras att ifrågasätta det etablerade. Genom att aktivt främja full transparens och en ”pröva, misslyckas, lär”-mentalitet har Mathem avsevärt förbättrat sin förmåga att ta tillvara på organisatorisk kunskap för kontinuerlig utveckling och, i förlängningen, uppnå lönsamhet.

Vi ser fram emot att visa framtiden för hemleveranser av dagligvaror!

Nikodemus Lindroos, Director of Operations, Mathem

Nikodemus Lindroos är Director of Operations på Mathem. Han har en bakgrund inom management consulting och omfattande erfarenhet av att leda projekt inom teknik och automatiserad logistik i detaljhandelssektorn. Under sina fem år på Mathem har han innehaft flera positioner och ansvarar idag för Operations samt Inköp, Kundservice, IT och QA & Compliance.

Om Mathem

Mathem är Sveriges ledande renodlade e-handelsföretag med specialisering på hemleverans av dagligvaror. Som en teknikdriven matbutik erbjuder Mathem en sömlös digital köpupplevelse som omfattar dagligvaror, köksutrustning, heminredning och apoteksprodukter. Företaget äger hela värdekedjan och stöds av en robust e-handelsplattform som är tillgänglig via både webbplats och mobilapplikation. Med ett brett sortiment av högkvalitativa produkter når Mathem cirka 53 procent av de svenska hushållen. Kundernas beställningar hanteras från ett centralt logistikcenter i Stockholm och levereras direkt till kunderna via Mathems egna distributionsnätverk, som inkluderar regionala nav i Göteborg och Malmö.

Lean Forum

Lean Forum är en ideell förening med uppgift att vara samhällets ledande inspiratör och informatör för att maximera värde och att minimera slöseri. Varje år uppmärksammar vi föredömen inom lean genom att dela ut Svenska Leanpriset.