Du anv?nder en f?r?ldrad webbl?sare, hemsidan kan d?rmed se lite konstig ut. Uppdatera din webbl?sare f?r en b?ttre upplevelse.
Programpunkt

8. Rejmes Bil: Så höjs värdeskapandet i en tjänsteverksamhet


Rejmes Bil är Volvo-återförsäljaren och serviceverkstaden som på några få år har vänt resultat på alla parametrar från de sämre i landet till internationellt framgångsexempel. När lean-gurun professor Jeffrey Liker släppte boken ”Service Excellence” i november 2016 fanns Rejmes Bil med som centralt framgångsexempel.

Orsaken är ett passionerat fokus på lärande och kvalitet som gäller hela ledningen, alla funktioner, alla team och medarbetare. Rejmes Bil lyssnar inte bara till de främsta förebilderna och gurusarna – de genomför med sin egen touch. På kort tid har de utvecklat en positiv prestationskultur, genom ett ledningssystem som binder ihop de strategiska målen med dagliga leveranser på team- och individnivå.

Einar Gudmundsson och Lars Wenström började sitt samarbete på Volvo Customer Service 2010 med att applicera Toyota Production System som ett ledningssystem. När Einar lämnade Volvo 2013 för att leda förändringsarbetet på Rejmes Personvagnar i Halland som VD beslöt Lars att lämna JMAC och leder nu det som kallas Performance Management på företaget. Utifrån en tydlig strategisk och operationell agenda drivs företagets förändringsarbete efter TPS principer. Affärsidén är ”Att ta en unik position i bilbranschen baserad på innovation”. Tre större skiften har utvecklats i produktionssystemen; Rejmes Lednings- och produktionssystem, Volvo Pro Sales och Volvo Personlig Service. Riktningen är Supernöjda kunder, 100% Kvalitet i allt och Performance i världsklass.

På det här studiebesöket kommer du att få se:

  • Vilka oerhörda vinster det finns att hämta när vi utmanar den låga nivå av värdeskapande som normalt råder i tjänsteverksamheter och för ledarskap inom alla typer av verksamheter.
  • Hur Rejmes etablerat en kultur av excellens som även omfattar roller som traditionellt inte utvecklas och omprövar sina arbetssätt. Ett exempel är säljarna, som hela tiden förbättrar försäljningsprocessen genom konkreta verktyg och daglig uppföljning i team som stödjer varandra.
  • Ett förändrat ledarskap som utmanar sig själva att öka sitt värdeadderande arbete och ta bort eliminera slöseri. Nyckeln är att utöva ledarskapet med närvaro i verksamheten och genom strukturerad coachning.
  • Digital visuell styrning som fungerar. När Jeff Liker var på plats i våras sa han att det är första gången som han ser ett verkligt bra alternativ till analoga lösningar.

Studiebesöket genomförs på den toppmoderna anläggningen i Halmstad. Läs mer om ett annat studiebesök som genomfördes på anläggningen i Laholm.

Buss kommer att gå från de rekommenderade hotellen till studiebesöket i Halmstad. Vid behov ordnar vi även transport tillbaka till Göteborg.

Publicera

Publicera

Logga in eller skapa konto f?r att publicera artiklar, boktips, videos och evenemang.

Lean Forum

Lean Forum ?r en ideell f?rening med uppgift att vara samh?llets ledande inspirat?r och informat?r f?r att maximera v?rde och att minimera sl?seri. Varje ?r uppm?rksammar vi f?red?men inom lean genom att dela ut Svenska Leanpriset.

christian louboutin outlet, bvlgari rings replica, Christian Louboutin Replica, christian louboutin replica, hermes belt replica, cartier love bracelet replica, replica christian louboutin, cartier love bracelet replica cartier juste un clou replica giuseppe zanotti replica